Två pappor med sina barn.

Två pappor och två små barn på cykeläventyr

Två pappor och två små barn. Ett oförglömligt cykeläventyr genom Dalarna. Här berättar Andreas Gröning och Lars Bleckur om turen från Falun till Mora, om när de kopplade varsin cykelkärra på cykeln och trampade iväg med sina respektive 1,5-åringar. En tur genom ett somrigt Dalarna fyllt av aktiviteter, natursköna omgivningar, uppförsbackar, skratt och fina minnen.

Vi cyklade iväg i mitten av juni. ”Vi” var Hampus, 16 månader, med pappa Lars och Aurora, 15mån, med pappa Andreas. Innan avresa hade vi provat att cykla en sträcka på ungefär 3 mil tillsammans, för att se om det stundande äventyret var genomförbart. Provcyklingen gick över förväntan och vi pappor fick lägga upp en plan för ett lite längre äventyr på cykel med barnen i varsin cykelkärra.

Dag 1: Falun via Bjursås till Nedre Gärdsjö

Resan tog sin början i ett strålande soligt Falun. Vi ville inte cykla alltför långt redan första sträckan. Därför valde vi att inleda med en kortare etapp, med sikte på lunch på Dössberget i Bjurås. Vägen längs med Varpans västra strand och den fina cykelvägen till fram till Grycksbo gav verkligen en god start på äventyret. I backen upp till Dössberget fick vi båda pappor bekänna färg och alla fyra var nog rätt hungriga när vi väl kom upp till toppen. Lunchbuffén smakade riktigt bra! Efter maten gick vi upp till djuren bakom restaurangen och där fick vi hälsa på alltifrån lamm till grisar.

Därefter fortsatte vi norrut, uppför den beryktade Baggbobacken och vidare upp mot Sörskog. Både Aurora och Hampus somnade snabbt efter lunchen. Därmed hörde de troligtvis inte vårt flåsande i den branta backen upp mot den lilla byn Baggbo. Den storslagna utsikten som tronade upp sig bakom de två cykelekipagen fick de något trötta cykelbenen att kvickna till relativt snabbt. Därefter väntade ytterligare några backar, om än inte alls lika branta, innan vi passerade Sörskog. Väl där började en lång och härlig nedförsbacke. Det rullade på i princip hela vägen till Nedre Gärdsjö, där vi cyklade genom byn till en bro som korsar sjön, Gärdsjön. Lars föräldrars fina stuga var sedan inte allt för långt borta och här stannade vi för första natten.

Barn som tittar på kaniner.

Dag 2: Nedre Gärdsjö via Nittsjö till Säs

Efter att ha sovit och ätit gott fortsatte sedan cykeläventyrets andra dag på en riktigt fin grusväg mot Rättvik. Vi trampade förbi ett kalkverk och njöt av omgivningen. Höjdpunkten på sträckan var dock sjön, Storaxen, känd i dykarkretsar för sin ljusa botten och långa siktdjup. Väl inne i Rättvik cyklade vi hela vägen fram till Långbryggan innan vi styrde norrut mot byn Sjurberg. Den är belägen alldeles vid Siljans strand och känd för sina varsamt murade skorstenar. Istället för att cykla direkt vidare upp mot Vikarbyn vek vi istället av norrut, under riksvägen. Nu var siktet inställt på Nittsjö och lunch på en av dalarnas bästa restauranger, Solgårdskrogen. Vi var lite tidigt ute för lunch direkt vid ankomst, men barnen fann sig snabbt och här fanns massor att titta på och leka med. Extra skoj var det nog att se de små vaktlarna och att leka i den fina lekstugan. Snart väntade en magisk god lunch tillagad på restaurangens utekök.

Mätta och belåtna fortsatte resan sedan ned mot Vikarbyn, där vi anslöt till Siljansleden norrut mot Mora. Strax efter Vikarbyn leder Siljansleden ut en kort bit på riksväg 70 innan den åter vänder ut mot Siljans strand. En lång och fin väg väntar sedan hela vägen upp till Garsås. Just innan Garsås svängde vi vänster ut på en pittoresk halvö innan vi återigen fortsatte längs med Siljansleden upp genom Garsås by. Nu hägrade Nusnäs, som blev vårt nästa stop.

I Nusnäs red barnen glatt på dalahästar och vi passade även på att fika gott innan vi cyklade vidare in mot Mora. Väl i Mora cyklade vi först genom Vasaloppsmålet innan vi letade upp en restaurang för middag. Efter maten väntade sedan den sista sträckan mot Säs, en liten by efter vägen mot Älvdalen. Samtliga i sällskapet var nog rätt trötta vid ankomst och vi somnade rätt lätt den kvällen.

En pappa som cyklar med sitt barn.

Dag 3: Säs till Östnor

Dag tre hade solen som följt oss under de två inledande dagarna förbytts till regn. När väl regnkläder hade kommit på plats tog vi sedan sikte på Östnor utanför Mora. Målet med denna korta etapp var att besöka Troll- och clownstigen som ligger just i Östnor. Besöket visade sig bli en riktig fullträff där barnen fick leka sig fram genom skogen och kika på de många roliga skapelser som där finns. Även vi pappor fick leka av oss genom att utmana stigens balansbanor och inte minst den närliggande pump-tracken. Troll- och clownstigen blev också slutet på ett fantastiskt äventyr med mängder av skratt och fina minnen.

Är du förälder och känner att du vill ge dig ut på ett äventyr tillsammans med barn kan vi verkligen rekommendera en liknande cykeltur genom ett somrigt Dalarna.