En kvinna i orange jacka cyklar i skogen.

Cykling i Säfsen och en perfekt kompishelg

”Följ med och cykla stig i Säfsen” uppmanade utomhusentusiasten och egenföretagaren Sara Rönne vännen Katta. Sagt och gjort! En augustifredag rullade de uppför backen till Säfsen i södra Dalarna med varsin mtb-cykel på bilen. Ingen av dem hade varit här förut och nyfikenheten var därmed extra stor på att upptäcka både mtb-leder, vandringsleder och stränder för kallbad. Häng med på en maxad kompishelg strösslad med både cykling, stugmys och lyxig guldkant.

Säfsen ligger ungefär tre timmar från Stockholm och tydligen tre timmar från det mesta, för även Katta som körde från norra Dalarna hade också bara tre timmars körning. När vi kom fram möttes vi av ett gäng med träningsglädje; ett stort gym hade anordnat en träningsresa till Säfsen och de cyklade mtb, paddlade kanot, körde styrkefys och sprang stig.

Vi checkade in i vår stuga strax nedanför restaurang Hyttan och cykeluthyrningen, cykelarenan, klätterväggen och allt annat som är anläggningens hjärta och kände oss mer än redo för en härlig kompishelg med en massa kul planer.

Vi tog på oss cykelkläderna och kickade igång helgen med att cykla Paskaleden. Leden bjuder på det mesta; fin singletrack, snäll spång, några rejäla uppförsbackar och härlig utförsflow för att sedan avslutas med en del grusväg. Paskaleden är blå och i Säfsen finns en bra mix av alla slags leder. Det finns mycket cykling att fylla en helg med om man säger så.

Collage: En kvinna sitter på trappen till en röd stuga med en cykel lutad mot väggen, det brinner i en öppen spis.
Trötta ben och stugmys gav en perfekt weekendkänsla för Sara Rönne i Säfsen.

Trötta ben i bastun

Vi kom hem till stugan med en skön känsla i kroppen – och trötta ben. Katta hade varit förutseende och satt på bastun och ja jag vet; cykling, kompissnack och bastu låter alldeles för drömmigt men just denna kväll hade vi faktiskt inte ens ett skavsår att klaga på. Det var precis lika bra som det låter.

När det blev dags för middag promenerade vi upp till Restaurang Hyttan. Det var en uppsluppen stämning i restaurangen och en känsla av människor som mådde riktigt bra. Stigar i skog och träningströtta kroppar har den effekten.

När vi kom hem till stugan igen gjorde vi en brasa i kaminen och kröp upp i soffan medan mörkret la sig ordentligt där ute. Myset visste liksom inga gränser.

En skål god mat fotad ovanifrån med glas och bestick bredvid.
God mat och god stämning på Restaurang Hyttan.

Solsken på Solbergsleden

Dagen därpå vaknade vi runt halv åtta och behövde inte ens styra upp frukost. I stället drog vi på oss vandringskläderna, snörade trailskorna och gick upp till Hyttan för frukost. Jag laddade upp med en äggmacka från frukostbuffén och där utanför fönstret såg vi att solen sken. Perfekt för vår plan att vandra Solbergsledens cirka 13 kilometer. Här och var låg det en fin spång och ibland smög myrvätan igenom. Vi vandrade uppför berg och över sådan där magiskt fin mossa.

Att ha en restaurang att gå till där kockarna lagade frukost, lunch och middag medan vi gjorde annat var väldigt bekvämt. Vi kunde gå direkt från stigen in till restaurangen och när vi satt där i soffan framför brasan i loungen var vi ganska nöjda med att ha samlat nästan 20 000 steg. “Nu kör vi överkropp i stället” skrattade Katta när vi åkte ner till Säfssjön där man kan hyra kanoter och roddbåtar.

När vi satt där i roddbåten slog det oss att det var lördag och klockan bara var ungefär tre. Alltså var det väldigt mycket helg kvar. Därmed hade vi även gott om tid att leta upp en sandstrand och bada lite. Temperaturen i sjön var minst sagt uppfriskande – det kan nog ha varit tio grader.

En kvinna i keps och flytväst ror en båt.
Sara och vännen Katta njöt av både cykling, vandring, rodd och bad i Säfssjön.

Skönt flow och Toppleden mot toppen

Lördagen fortsatte ungefär på samma sätt som fredagen: med bastu och god middag på Hyttan. “Ni måste prova vår älggryta, den har stått och puttrat hela dagen” sa kocken när vi satte oss ner till bords och det ville vi ju såklart. I Säfsen finns möjlighet att boka in sig på jakt på både älg och småvilt, och den älg vi åt till middag var skjuten alldeles i närheten.

Vi somnade både mätta och trötta även den kvällen – förmodligen precis som alla andra träningsglada i stugorna runtomkring. Och när söndagsmorgonen väckte oss med solsken så längtade vi både efter den där härliga flowleden vi hört talas om – och det som väntade efteråt.

Tipset för ett riktigt bra söndagsavslut i Säfsen är att cykla Toppleden. Den är svart och låter därmed avskräckande, men håll dig på leden fram till Solbergets topp (den första av de tre topparna). Fram till dess går leden uppför på grusvägar och på lite skön stig med en och annan spång och lerpöl. När du är på toppen av Solberget väljer du den nästan två kilometer långa flowleden ner. Den är blå och ljuvlig och en riktigt fin belöning.

En kvinna ler och håller fram två bubbelvåfflor fyllda med glass.
Goda våfflor på Våffelbruket fick avsluta den perfekta kompishelgen.

Bubblig avslutning på Våffelbruket

Och sedan åkte vi till Våffelbruket! De finns på flera platser och nu tog vi sikte på Våffelbruket i Hammarbacken i Ludvika. Givetvis beställde vi in specialiteten bubble waffles. En med banan och hasselnöt och en med blåbär.

Den där bubbelvåfflan var ett perfekt avslut på en riktigt fin kompishelg med mycket cykling och annat roligt. Jag kan rekommendera Säfsen som en trivsam resort med mysigt stughäng tillsammans med kompisar – eller en aktiv helg för familjen. Tack Dalarna för möjligheten att uppleva allt detta (och för den sköna känslan i benen).

Text: Sara Rönne

Hej Sara Rönne!

Gör: Egenföretagare
Bor: Åre
Instagram: @sararonne

Biking Dalarna

Biking Dalarna är ett samarbete mellan cykelområden i Dalarna som erbjuder upplevelser av hög kvalitet, från Säfsen i söder till Idre Fjäll i norr. Med gemensam ledmärkning, gradering av leder och garanterat bra kringservice är detta Sveriges största cykelparadis.