Jonas Andersson, som driver Nya Saluhallen i Orsa.

Hög kvalitet på både delikatesser och turistinformation hos Nya Saluhallen i Orsa

Nya Saluhallen i Orsa är på många sätt en knutpunkt. Såväl lokalbor som besökare lockas av dignande hyllor och diskar, fyllda med lokala läckerheter av högsta kvalitet. Sedan i somras kan de även titulera sig InfoPoint, vilket innebär att de också erbjuder turistinformation. ”Vi strävar alltid efter att ge våra besökare det lilla extra och att bli en InfoPoint är ytterligare ett steg i den riktningen”, säger ägaren Jonas Andersson.


Tillsammans med Anna Eldh äger och driver Jonas saluhallen, som i sommar sett hur intresset för såväl lokala smaker som lokala upplevelser nått nya höjder.

– Det är lokalproducerade varor som efterfrågas. I och med pandemin märks att folk vill lägga lite extra pengar på bra råvaror, vilket de ofta upplever det lokalproducerade är. Baljväxter är på väg upp, det köps mycket Rättviksärt och svenska linser. Vi säljer också en hel del renkött från Idre, korv från Karelius chark och en stor del färskt kött från Siljans chark.

Sedan är vissa leveranser mer lokala än andra.

– På ostsidan har vi Hansjö mejeri, som bara ligger 3 km bort. Ibland kommer de till och med och levererar på cykel, så det kan inte bli mer klimatsmart än så.

Saluhallen i Orsa.

Saluhallen i Orsa.
Vissa leveranser är mer lokala och klimatsmarta än andra, som osten från Hansjö Mejeri 3 km bort som ibland levereras på cykel.
 

Erbjuder information och lokalkännedom i Orsa

Förutom utbudet av delikatesser, råvaror och livsmedel kan de numera också officiellt erbjuda viss turistinformation. Sedan början av sommaren är de en av Visit Dalarnas så kallade InfoPoints, en enklare variant av en bemannad turistinformation där besökare kan få hjälp med information om närområdet.

– Förutom mervärdet att få fler kunder till saluhallen, vill vi också gärna dela kunskap om allt det fina Orsa har att erbjuda. Vi vurmar mycket för orten och bygden, vill att besökarna ska få en upplevelse och det ska gärna vara en aha-upplevelse. Därför tycker jag det är bra att nu vara InfoPoint, för att kunna förmedla det. Det kändes som ett naturligt steg för oss att hoppa på.

Under sommaren har besökstrycket emellanåt varit stort, vilket gjort det något körigt för Jonas och Anna att hinna med både butiks- och informationsdelen. Men de är ändå glada och positiva till det nya upplägget. Något som även verkar gälla besökarna.

– Det märks att folk hittar hit, även lokalborna kommer och hämtar en karta om de behöver. Framför allt vill folk att man beskriver och berättar om olika besöksmål. Vi har ju själva varit och besökt de flesta platser och ställen här i krokarna. Många söker naturupplevelser. De vill plocka bär och svamp, vandra, göra dagsturer och röra sig på diverse leder. Se Helvetesfallet och Storstupet.

Mannen som sökte tystnaden

Något Jonas återkommer till är viljan och möjligheten att dela med sig av alla de smultronställen han själv ser i Orsa. Få plocka ut guldkornen och skicka dem vidare.

– Det är så jag är som person och vad jag vurmar för. Jag vill att besökare ska komma hit, må bra, äta gott och göra exkursioner ut i skogen. Få rekreation.

Han berättar om den medelålders herren från storstaden som en dag stegade in i saluhallen.

– Han frågade om vi sålde tystnad. Han var beredd att betala för ett ställe och han kunde sätta sig på en stubbe där det var knäpptyst. Där han inte kunde höra bilar, människor, skratt – han var så uppe i ”storstadshysterin”. Nu ville han bo i tält någonstans utan några som helst ljud. Då kunde jag tipsa om ett ställe där det sällan var människor och efter ett par dagar kom han tillbaka och var så nöjd. Det var fint, för vi har ju faktiskt många av de saker som människor söker här i Orsa.

Nu tar Jonas och Anna sikte på att fortsätta komplettera saluhallens utbud med uppdraget som InfoPoint.

– Vi är jättenöjda med upplägget kring InfoPoints, även om det fortfarande är i början och det finns saker att utveckla. Men många besökare har kollat på nätet på förhand och hittat var de kan gå för att hämta information. Nu när vi har klarat av den första tiden är vi övertygade om att det var rätt val att tacka ja. Vi kan ju alla Orsas guldkorn, som vi nu kan förmedla vidare.

En hylla med te i Nya Saluhallen i Orsa.

Knäckebröd från Skedvi Bröd.

Chokladkakor från Mora Choklad.
Hos Nya Saluhallen i Orsa kan besökare botanisera bland en mängd lokala delikatesser och godsaker.
 

Om Visit Dalarnas InfoPoints i Dalarna

En InfoPoint är en enklare variant av en bemannad turistinformation där du som besökare kan få hjälp med information om närområdet. Varje InfoPoint som finns listad på Visit Dalarnas hemsida uppfyller Visit Dalarnas och Visitas kvalitets- och servicekriterier för InfoPoints. Hos varje InfoPoint kan du få hjälp med turistiska frågor samt hämta tryckt material från Visit Dalarna.

Läs mer och hitta din närmsta InfoPoint: visitdalarna.se/infopoint