Det firas för fullt i byn Östnor utanför Mora. Även om festligheterna så här i pandemitider sker digitalt är det ändå 130 års förstklassig knivtillverkning som uppmärksammas. Vad är det som gjort att Morakniv ständigt fortsätter växa och leverera?
Det är nog få personer som vet så mycket om Morakniv som Thomas Eriksson. Han har alltid en knivig historia, anekdot eller oväntade fakta på lager för den som är nyfiken. Sen är han också både produktspecialist och uppvuxen inom företaget, där han just nu är den enda i ägarfamiljen som fortfarande jobbar kvar. Morakniv är och har alltid varit familjeägt, även om de idag har både extern vd och styrelse.
De senaste åren har utvecklingen gått i rekordfart, liksom produktionstakten i fabriken som fortfarande ligger på hemmaplan i Östnor.
– Vi har sådan fart att jag nästan är mörkrädd och vi slår nya rekord varje vecka. Maskinerna går dygnet runt och för allt vad de håller. Vi har länge haft som mål att tillverka 5 miljoner knivar per år. Det kommer vi förmodligen passera i september. Det är hisnande som det ökar just nu, vi kanske kan nå 10 miljoner knivar per år inom fem år, säger Thomas.
Vad är det då som gjort att just knivar från Mora legat i framkant och tagit sig ut till världen? Thomas menar att det handlar om ett ständigt flåsande i nacken från grannen.
– Bara här i byn har det genom åren funnits flera olika aktörer som gjort knivar. Det har gjort att man haft konkurrensen inpå knuten och hela tiden försökt förbättra, skärpt sig och strävat framåt. Annars hade kanske omvärlden sprungit förbi, men nu har det hela tiden funnits ett konstant förbättringsarbete, även om det inte kallades så förr i tiden.
E-handeln brakade samman
Istället för att bli omsprungna har världen ofta tittat på och följt efter Morakniv. Det är många som försökt – och misslyckats – med att kopiera det hemliga receptet på hur de behandlar, härdar och slipar sitt knivstål till användarvänlig perfektion.
Därmed är också den ständiga haussen
kring deras produkter fullt förståelig. Bland ”knivnördar” världen över är det något av en sport att samla och vårda sina svenska klenoder. Det märktes inte minst när Morakniv släppte en exklusiv limiterad jubileumsutgåva av den klassiska modellen Morakniv 2000. E-handeln brakade ihop av trycket.
– Mora 2000 är verkligen en modern klassiker och utan jämförelse Skandinaviens mest sålda jaktkniv de senaste 30 åren. Framför allt för att den är så användbar oavsett om du är friluftsare som ska ut i skog och mark eller om det handlar om internationella insatsstyrkor.
Pennvässarkniv som vuxenbevis
Thomas själv har sina egna favoritmodeller. Som smidigheten i den lilla kniven Eldris, enkel att packa i vandringsryggsäcken eller att ha i byxfickan. En annan modell väcker barndomsminnena till liv.
– Vår klassiska modell 4/0 var den som skolbarn fick en gång i tiden som ett slags vuxenbevis. När man skulle börja skolan och fick en kniv med sig för att kunna vässa pennan. Tänk hur det skulle varit i dagens skola, men those were the days. Så den lilla kniven, den ligger nära hjärtat.
Mycket handlar om just hjärta och lokal förankring på Morakniv. Fabriken ligger där den alltid legat. Med produktionen på hemmaplan ger det företaget unika möjligheter att kvalitetssäkra, utvärdera och följa upp sina produkter – något som blir allt viktigare i takt med att såväl företaget som antalet marknader växer.
– Det är viktigt att vi har kvar förståelsen för användarna och örat mot rälsen. Överlag är vi duktiga på att göra knivar, men det är inte alltid vi själva är knivanvändare. Därför måste vi hela tiden få återkoppling från verkligheten kring vad som är bra och vad som är utvecklingsbart. Sen flera år jobbar vi till exempel med olika profiler och ambassadörer, som både testpiloter och bollplank när vi utvecklar nya knivar.
Firandet och framtiden
Pandemin lade sorti på det planerade 130-årsfirandet, men den digitala varianten blev ett fullgott alternativ. Nu tar Thomas och hans kollegor sikte på ytterligare 130 år.
– Det är min personliga övertygelse att vi finns kvar om lika många år till. Det finns potential över hela världen. Än finns många länder där man precis börjar få upp ögonen för och uppskatta våra produkter. Plötsligt bara blåser det till.
Då gäller det också att hålla kvar kärnan och det som är Morakniv.
– Vi har alltid haft förnuftiga knivar, vilket är en fördel gentemot många andra. Vi är oslagbara när det kommer till pris och prestanda, oberoende modell och segment. Det är grejer som håller och man kan förlita sig på dem. Det är ett rekorderligt kärnvärde. Kan du bara ta hand om din Morakniv är den helt outslitlig. Det finns ju en anledning till att vi har livstidsgaranti på våra knivar.
Köp en Morakniv i Mora
På Kyrkogatan ligger företagets egen Morakniv Concept Store. Där finns hela sortimentet, med alltifrån steak- och hantverksknivar till friluftsmodeller.
Morakniv Outlet ligger i samma lokaler som dalahästtillverkningen Nils Olsson Dalahästar i Nusnäs. Hit görs löpande leveranser av knivar av andrasortering, vilket innebär att sortimentet varierar under året.