Cyklande par.

Forsturen cykelled 29 km

Visa kartan

Cykla i vacker natur på asfalterade cykelbanor och grusbelagda vägar. Ledens totala längd är 29 km och startar och slutar vid Avesta bibliotek, går österut på landsbygden via grusvägar genom mindre gårdar och byar som till ex den vackra kyrkbyn i Grytnäs till Fors och Åsgarn. Leden vänder sedan tillbaka mot centrala Avesta via en lågtrafikerad asfalterad väg och i vacker skogsmiljö.

Visa mer Visa mindre

Mer information

Bra att veta

• Leisure Cycling

Hitta hit

Besöksadress: ,

1. Starta vid Avesta Bibliotek och Turistinformation på Kungsgatan 32.
2. Följ cykelvägen mot Kyrkogatan, ta höger genom besöksmålet Gamla Byn.
3. Cykla över Kyrkbron och vidare på befintliga cykelvägar genom Högbo och Skogsbo längs med Skogsbovägen mot Grytnäs kyrkby.
4. Vid Grytnäs kyrkby, sväng av från Skogsbovägen in på Humlegårdsvägen och ta sedan höger in på Skräddarbovägen.
5. Vid korsningen Skräddarbovägen och Kyrkbyvägen sväng vänster mot Grytnäs kyrka.
6. Vid kyrkan kan man välja åt vilket håll man vill cykla. Leden är markerad via grusvägen mot Hyttan, Liljansberg och Åsgarn men det går lika bra att välja att cykla åt andra hållet på Kyrkbyvägen mot Östanbyn, Fors, Åsgarn, Liljansberg och tillbaka till Grytnäs men detta vägval är inte skyltat.
7. Vi fortsätter beskrivningen av cykelleden mot Hyttan och Liljansberg. Vid Grytnäs kyrka sväng vänster in på vägen mot Hyttan och Liljansberg.
8. I byn Hyttan tar du av till höger in på grusvägen som är skyltad mot Liljansberg.
9. Följ denna fina slingrande grusväg hela vägen mot Åsgarn genom fin gammal skog, gårdar och små byar. Vid Dalkarlshyttan blir det en stigning uppför berget och sedan nedför vid Västanberg. Efter Dalkarlshyttan ligger boende och konferensanläggningen Dalagård som erbjuder möjlighet till boende och hyra av en hel dalagård.
10. I Västanberg, följ vägen som gör en tvär sväng till vänster och fortsätter mot Åsgarn.
11. I Åsgarn, sväng av till höger från vägen mellan Åsgarns kapell och hembygdsgård och fortsätt på vägen en bit innan leden går vidare på den gamla banvallen hela vägen in mot Fors. Cykelleden går på den västra sidan av Åsgarnssjön. På den östra sidan ligger Muddus Hjortron, i byn Kolarbo, med gårdsbutik, B&B, café och restaurang under sommartid.
12. Banvallen kommer ut i ett bostadsområde i Fors och där följer leden befintlig asfalterad cykelväg längs Basvägen. Här i Fors finns en ICA-butik och pizzeria.
13. Där Basvägen tar slut, sväng höger och följ cykelvägen längs med Haggatan, över järnvägen och längs med riksväg 68 mot Dicka, Dickavägen.
14. I Dicka går cykelleden över järnvägen igen och vidare på befintlig asfalterad väg i blandtrafik, Kyrkbyvägen, genom byarna Hyttbäcken och Östanbyn mot Grytnäs kyrkby.
15. Från Grytnäs följer leden samma väg tillbaka på befintliga cykelvägar genom Skogsbo, Högbo, över Kyrkbron och genom Gamla Byn mot Avesta Bibliotek och Turistinformationen.