En kvinna och 4 barn som cyklar på en grusväg.
Visenterna i Avesta Visentpark går i stora naturhägn.
En röd skylt som det står Besöksrundan på.
Entré till Verket i Avesta.
Världens största dalahäst.

Besöksrundan cykelled

Visa kartan

Världens största dalahäst och utrotningshotade visenter! Det här är turen som går till Avestas mest sevärda besöksmål startar och slutar i centrum vid Avesta bibliotek och du trampar fram genom stadens centrala delar.

Visa mer Visa mindre

Mer information

Bra att veta

• Leisure Cycling

Länkar

Hitta hit

Besöksadress: ,

1. Starta vid Avesta Bibliotek på Kungsgatan 32.
2. Mot Visentparken: Cykla Kungsgatan västerut som sedan övergår i Jämtbovägen.
3. Följ cykelvägen över Salomonsån, över Älvnäsleden vid övergångsstället och vidare in på Djäknehyttevägen.
4. Ta andra vägen till höger, Gammelängsvägen.
5. Ta andra vägen till vänster och följ skyltarna mot Visentparken.
6. Från Visentparken, cykla tillbaka mot centrum: Cykla grusvägen ned mot Gammelängsvägen och sväng höger.
7. I korsningen i Djäknehyttan, håll vänster och följ Djäknehyttevägen fram till Älvnäsleden.
8. Korsa vägen och följ cykelvägen tillbaka upp mot Jämtbovägen, vidare mot centrum på Kungsgatan.
Här kan du välja på tre alternativ: ta av mot Gamla Byn och cykla genom Koppardalen och besök Verket/Avesta Art och Döda Fallen, cykla över Kyrkbron och vidare mot Skogsbo och Åsbo med världens största Dalahäst eller rakt på vidare mot Krylbo. Alla tre alternativ möts vid rondellen där Kungsgatan korsar rv 68, vid Outokumpu.Vi fortsätter beskrivningen där vi cyklar rakt på genom Avesta centrum mot Krylbo.
9. Passera Turistinformationen och cykla vidare förbi Avesta Galleria, via Stadshusparken och fortsätt sedan cykelvägen på Kungsgatan på andra sidan Avesta Galleria.
10. Följ Kungsgatan som övergår i Dalavägen förbi rondellen och vidare mot Krylbo och förbi Avesta-Krylbo Järnvägsstation.
11. Fortsätt cykelvägen längs Stationsgatan som övergår i Folkaregatan vidare mot Karlbo.
12. Följ cykelvägen som strax efter OK/Q8 korsar Folkaregatan och fortsätt mot Karlfeldtsgården till vänster längs cykelvägen. Här kan du göra en avstickare mot Brunnbäcksstenen.
13. Från Karlfeldtsgården mot Erik Larsgården: Cykla tillbaka mot Folkaregatan längs cykelvägen. Korsa Folkaregatan och fortsätt till vänster mot Brovallen längs Folkaregatan.
14. Folkaregatan går ut mot riksväg 70, men före korsningen ta in på vägen till höger mot Brovallen och följ den fram till Igeltjärna.
15. Erik Larsgården ligger på höger sida och är välskyltat från vägen.
16. Från Erik Larsgården mot Döda Fallen: Ta samma väg tillbaka mot Brovallen.
17. Sväng vänster in på Folkaregatan före korsningen vid riksväg 70 mot Karlbo och vidare mot Krylbo längs cykelvägen.
18. Fortsätt längs Stationsgatan förbi järnvägsstationen tillbaka mot Avesta längs Dalavägen.
19. Vid den stora rondellen vid Outokumpu, cykla under rondellen och håll höger mot Dalahästen, Åsbo, och cykla på cykelvägen längs med riksväg 68.
20. Uppe på Krylbovägen, sväng vänster, sedan höger och sedan vänster igen in på Koppardalsvägen. Här ligger naturområdet Döda Fallen.
21. Från Döda Fallen till Dalahästen: Fortsätt cykelvägen över Åsbobron och Dalälven och sväng vänster före rondellen vid Åsbo in på Get Johannas väg. Här går det att beskåda världens största dalahäst.
22. Från Dalahästen till Gamla Byn: Fortsätt cykelvägen längs Get Johannas väg under riksväg 70.
23. Strax före villaområdet i Skogsbo, sväng vänster in på cykelvägen och följ den under riksväg 70 och vidare ut på vägen Månsbobacken.
24. Ta cykelvägen till vänster ner för backen, över Kyrkbrobron och Dalälven.
25. På Kyrkogatan vid Avesta kyrka, korsa Kyrkogatan och sväng in i Gamla Byn på vägen Hamngatan.
26. Fortsätt på Bruksgatan och korsa Kyrkogatan in mot Koppardalen på Koppardalsvägen. Här finns Avestas gamla järnbruk Verket med Avesta Art på vänster sida.
28. Från Verket till startplatsen Avesta Bibliotek: ta Bruksgatan tillbaka mot Kyrkogatan.
29. Sväng vänster och följ Kyrkogatan mot centrum.
30. Sväng vänster på Kungsgatan och följ vägen till Avesta Bibliotek.