2 personer som cyklar.

Säter - Södersätra - Bispberg

Säter, Gruvplan, Marcus Kocks väg

En rundtur som bjuder på alltifrån Säterdalens täta grönska till södra Dalarnas vida odlingslandskap. Trampa fram genom små byar som Mårtensgård och Södersätra. Turen går via Bispbergshyttan till Bispberg där det är möjligt att ta sig upp på toppen av Bispbergsklack med sin vidunderliga utsikt. Här går cyklingen i varierad terräng, där ett par branta stigningar blandas med mer lättcyklade stråk.

Visa mer Visa mindre

Mer information

Bra att veta

• Leisure Cycling

Länkar

Hitta hit

Besöksadress: Gruvplan, Marcus Kocks väg, 783 35 Säter

1. Cykelturen startar lämpligen vid Gruvplan i centrala Säter. Här finns generösa ytor för parkering och ställplatser samt toaletter. Gruvplan breder ut sig längs Kungsvägen, mellan järnvägsstationen och Säterdalen. Följ skyltning mot Säterdalen men stanna på den övre parkeringen.
2. Från Gruvplan, håll höger på Kungsvägen och sedan höger på Norrtullsvägen.
3. Efter 700 m svänger vägen, men kör rakt fram förbi villorna i Dalsbyn. Följ skylt mot Mårtensgård, vägen övergår i grusväg.
4. Efter 1 km är det dags att ta sig ner i Säterdalens ravin, över Ljusterån och upp på andra sidan. Här är smalt och skymd sikt, se upp för möte med bilar och gropar/stenar. Med ca 20 höjdmeters stigning upp från ravinen kanske du får leda cykeln en kort bit innan du cyklar vidare mot Mårtensgård, 1 km.
5. Uppe på slätten kommer ett lättcyklat parti genom jordbrukslandskap. Håll rakt fram i korsningen Mårtensgård.
6. Fortsätt 4 km till Södersätra där du svänger höger mot Landa 3 km bort.
7. Nu syns Dalälven till vänster och Stora Skedvi på andra sidan bron. Vid skylt ”Säter 10” fortsätt rakt fram i den riktningen ca 500 m.
8. Ta vänster vid busshållplats ”Forshaga” och skylt ”Landa 95–73”.
9. Cykla ca 1 km på grusvägen, sedan höger i trevägskorsningen.
10. Efter ytterligare 1 kilometer runda dammen och sväng vänster.
11. Kör 500 m och sväng höger vid skylt ”Forsbo 11–19”.
12. Håll höger i nästa trevägskorsning och efter ett par hundra meter sväng vänster.
13. Passera Hällbo, kör rakt fram upp till Bispberg. Ett par kilometer på grusväg med en krävande stigning om totalt 100 höjdmeter.
14. Uppe på toppen kan du välja att ta en extra avstickare till utsiktspunkten på Bispbergs Klack. Den klättringen gör du till fots eller med mountainbike.
15. Nu ligger Bispbergs Herrgård på vänster sida. Härifrån rullar du lätt på asfalten rakt fram nedför backen.
16. Efter 1 km, precis före korsningen, ta in vänster på en grusad cykelväg och kör parallellt med bilvägen mot Säter.
17. Fortsätt genom Kalsgårdarna, håll höger och sedan vänster för att ansluta till bilvägen vid industriområdet.
18. Kör över järnvägen. Efter 300 m åk in höger via parkeringen nära rondellen in på cykelväg under riksvägen.
19. Följ cykelvägen höger och fortsätt på Nämnsbovägen fram till Fritidsvägen.
20. Kör rakt fram in på cykelvägen och följ sedan Kristinegatan.
21. Cykla genom Säters gamla stadskärna fram till Rådhustorget och Västra Långgatan där du kör höger.
22. Sväng vänster på Torggatan och höger på Norrtullsgatan under viadukten.
23. Sväng sedan höger vid Kungsvägen och du är sedan tillbaka på Gruvplan.