Två kvinnor med cykel
Å som rinner genom sommarlandskap
Rött hus intill sjö.
Karta över Husbyringen

Cykeltur Husbyringen

Visa kartan

Husbyringen är en kultur- och naturled som slingrar sig fram på mindre vägar med medeltida anor genom ett vackert jordbrukslandskap. Här bjuds på en 6 mil lång rundtur med ett 25-tal besöksmål och fina vägar för cykling. Boende samt flera caféer och restauranger finns längs vägen.

Visa mer Visa mindre

Mer information

Bra att veta

• Leisure Cycling

Länkar

Hitta hit

Besöksadress: ,

1. Starta vid Husbyringens besökscentrum i Stjärnsund och ta vägen mot Kloster.
2. Följ Bruksallén österut genom herrgårdsområdet.
3. Där Bruksallén svänger mot vänster cyklar du rakt fram mot Kloster längs Klostervägen. Grusväg hela vägen mot Kloster.
4. Följ vägen ca 10 km till Kloster.
5. Från Kloster till Smedby: Följ vägen väster ut genom Kloster, förbi Flinsberget på vänster sida och vidare mot Guntjärn. Grusväg hela vägen fram till Guntjärn, därefter asfalt.
6. I korsningen här tar du till höger och passerar Duvåker.
7. Vid korsningen med väg 270 korsar du vägen och fortsätter längs med Dalälven, som flyter på din vänstra sida på Samuel Columbus väg fram till Smedby.
8. Från Smedby till Långshyttan: Fortsätt genom Smedby på Smedbyvägen hela vägen förbi Berga med Dalälven på din vänstra sida.
9. Efter Berga fortsätter du på Smedbyvägen en liten bit till till korsningen med Myckelbyvägen.
10. Sväng höger in på Myckelbyvägen och fortsätt den förbi Myckelby vidare mot Långshyttan.
11. När du kommer in i Långshyttan fortsätt Myckelbyvägen tills den korsar Husbyvägen/Klostergatan.
12. Sväng vänster in på Klostergatan och följ den rakt fram genom rondellen och rakt på.
13. I korsningen, följ huvudleden där den svänger skarpt höger in på Engelsforsvägen.
14. Följ Engelsforsvägen förbi kyrkan och badplatsen vidare ut genom Långshyttan.
15. Från Långshyttan till Stjärnsund: Strax efter badplatsen på höger sida, innan villaområdet, sväng in höger på cykelled skyltat med Pråmledens blå skyltar. Härifrån är större delen grusväg fram till Rörshyttan.
16. Följ leden, den gamla banvallen, förbi Nordviken och Långshyttans Älgpark vidare mot Västerby, Österby och Rörshyttan.
17. I Rörshyttan, följ befintlig asfalterad väg mot Stjärnsund och tillbaka till Husbyringens besökscentrum.
18. Mellan Rörshyttan och Stjärnsund kan man vid korsningen ta grusvägen till vänster skyltat Silvhytteå.