Uo to date

Up to Date


Varje år samlas vi i besöksnäringen i Dalarna till en gemensam konferens dit vi bjuder in föreläsare kring aktuella ämnen.


Up to date 2019
Den 23-24 oktober var det dags för den 11:e upplagan av Dalarnas besöksnärings egen branschträff Up to Date på Idre Fjäll. 190 deltagare samlades från företag, organisationer och offentliga aktörer i Dalarna. Årets tema var: Bli framtidens vinnare! Kombinera det digitala med det mänskliga. Två spännande dagar med inspiration, innovativa idéer och mingel. Fokus låg i år på hur du kan lyckas med din digitala närvaro. Digitala gurun Arash Gilan, vd på Viva Media, hjälpte oss hitta brytpunkten som skapar gnistan i kundupplevelsen. Visit Sweden tog oss med på den så avgörande digitala kundresan. Framtidsstrateg Therese Lundqvist från Kairos Future pratade trender och tendenser inom framtidens outdoor-upplevelser. Jonas Siljhammar, vd på branschorganisationen Visita, berättade om arbetet med den nya nationella strategin för besöksnäringen ”Visit the Future”. Seminarier och fördjupande av kunskaper om Google My Business, Facebook Business Manager & Ads manager samt Trip Advisor.  Dagarna avslutades med ett studiebesök på nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Dokumentation som föreläsarna gett oss möjlighet att distribuera:

Huvudpresentation Up to Date 2019 inklusive Visit Dalarna

Viva Media - Arash Gilan

Visit Sweden - Charlotta Barnden Uddén: Digital närvaro - Go online

Kairos Future - Therese Lundqvist: Future of Outdoor, rapport 2019

Visita - Jonas Siljhammar: Visit the Future

Fråga om hållbarhetsresan för Dalarnas besöksnäring - Jeppe Klockareson

Trafikverket
 

Program Up to Date 2019


Up to Date 2018 bjöds det in för att fira 10 årsjubileet av Up to Date med ett fullspäckat program. Nya insikter, ny inspiration, nytt format och ett starkare startfält än någonsin. Två inspirerande, kontaktskapande och lärorika dagar för oss i besöksnäringen. Fokus var Digitalisering, Hållbarhet och Internationellt perspektiv. 230 deltagare samlades från företag, organisationer och offentliga aktörer i Dalarna på Mora Parken i Mora. 

Dokumentation från dagarna 2018 presenteras nedan:

Visit Dalarna - Året som gått

Visit Sweden - Charlotta Barden Udden

Kurbits Affärsutveckling - Petra Lindberg

Wild Sweden - Marcus Eldh

Pressklipp från dagen: 

Video med Lottie Knutsson m fl 

Dalabygden 16/11 

Dalarnas Tidningar 12/11

Radio Dalarna (36,40 in i programmet)

Pressmeddelande

 

Programmet

Up to Date programUp to Date s2Up to Date Program s1Up to Date Program s2

 


Up-to-Date 2017
Under Up-to-date 2017 samlades 220 deltagare från företag, organisationer och kommuner på Romme Alpin i Borlänge. Dagarna ägnades åt att mötas, inspireras och att genom workshops arbeta fram en ny gemensam strategi för hela Dalarna mot 2030.
Mediaprofilen Lottie Knutson var en av inspirationsföreläsarna på plats som gav matnyttiga råd om både produktutveckling, produktpaketering och kommunikation. Den presentationen finns inte tillgänglig för oss men du kan följa hennes arbete på lottiesworld.com 

Frida Wallén från Visit Sweden pratade om vikten av digital tillgänglighet.

Under punkten ”Fråga forskaren” som anordnades av Centrum för besöksnäringsforskning- CeTLeR, vid Högskolan Dalarna, svarade 6 forskare på frågor.

Dokumentation från dagen presenteras nedan:

Strategi 2030

Vikten av digital tillgänglighet

Presentation Up to date 2017

Visit Dalarnas grafiska profil

Fråga forskarna

Under dagen fick vi även ta del av synpunkter från ett flertal personer inom besöksnäringen.
Filmklippen kan du titta på här nedan.