Up to Date
Varje år samlas vi i besöksnäringen i Dalarna till en gemensam konferens dit vi bjuder in föreläsare kring aktuella ämnen.
Varje år samlas vi i besöksnäringen i Dalarna till en gemensam konferens dit vi bjuder in föreläsare kring aktuella ämnen.
Den 24 november klockan 10–12 sänder vi Up to Date Digital, direkt från Magasinet i Falun i ett två timmar långt studioprogram där en exklusiv panel debatterar, diskuterar och resonerar om de nio otänkbara månaderna som ligger bakom oss – vad har hänt och hur går vi vidare?
Det kom en pandemi och plötsligt ställdes allt på ända. Liksom samhället i stort har Dalarnas besöksnäring mött stora utmaningar, som både ställt krav på omställning och anpassning. Dalarna har tappat 1 miljon gästnätter. Flera stora evenemang har fått ställas in. Medan vissa företag går på knäna och ser sina livsverk gå förlorade, gör andra sina bästa säsonger någonsin. Vi står inför en oviss vinter, där förutsättningar och riktlinjer när som helst kan ändras. Ännu är stormen långt ifrån förbi, osäkerheten inför framtiden är fortsatt närvarande.
Bänka dig vid datorn och var med du också.
I väntan på att träffas "på riktigt” flyttar vi fram årets Up to Date, som skulle ha gått av stapeln 24-25 november. Istället genomför vi delar av programmet i en digital form under två timmar tisdag den 24 november. Vi vet att behovet av såväl information som erfarenhetsutbyte är stort, därför genomför vi Up to Date-Digital på temat ”Nio otänkbara månader – Vad har hänt och hur går vi vidare?”
Vi behöver träffas på riktigt, känna stämningen i rummet, trampa varandra på tårna och inte behöva tänka fullt lika mycket på att hålla avstånd. För att inte tala om att kunna ta del av ett välfyllt, inspirerande och intressant program. Så håll ut till den 17–18 mars 2021.
Vi hoppas att du har möjlighet att sätta av två timmar den 24 november för att lyssna, debattera och delta via din dator.
Mer information om programinnehållet kommer inom kort.
Följ gärna Besöksnäringsutveckling i Dalarna på Facebook för att ta del av den senaste informationen och uppdateringar kring Up to Date - och förstås allt annat som händer inom Dalarnas besöksnäring.
Den 23-24 oktober var det dags för den 11:e upplagan av Dalarnas besöksnärings egen branschträff Up to Date på Idre Fjäll. 190 deltagare samlades från företag, organisationer och offentliga aktörer i Dalarna. Årets tema var: Bli framtidens vinnare! Kombinera det digitala med det mänskliga. Två spännande dagar med inspiration, innovativa idéer och mingel. Fokus låg i år på hur du kan lyckas med din digitala närvaro. Digitala gurun Arash Gilan, vd på Viva Media, hjälpte oss hitta brytpunkten som skapar gnistan i kundupplevelsen. Visit Sweden tog oss med på den så avgörande digitala kundresan. Framtidsstrateg Therese Lundqvist från Kairos Future pratade trender och tendenser inom framtidens outdoor-upplevelser. Jonas Siljhammar, vd på branschorganisationen Visita, berättade om arbetet med den nya nationella strategin för besöksnäringen ”Visit the Future”. Seminarier och fördjupande av kunskaper om Google My Business, Facebook Business Manager & Ads manager samt Trip Advisor. Dagarna avslutades med ett studiebesök på nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.
Dokumentation som föreläsarna gett oss möjlighet att distribuera:
Huvudpresentation Up to Date 2019 inklusive Visit Dalarna
Visit Sweden - Charlotta Barnden Uddén: Digital närvaro - Go online
Kairos Future - Therese Lundqvist: Future of Outdoor, rapport 2019
Visita - Jonas Siljhammar: Visit the Future
Fråga om hållbarhetsresan för Dalarnas besöksnäring - Jeppe Klockareson
2018 bjöds det in för att fira 10 årsjubileet av Up to Date med ett fullspäckat program. Nya insikter, ny inspiration, nytt format och ett starkare startfält än någonsin. Två inspirerande, kontaktskapande och lärorika dagar för oss i besöksnäringen. Fokus var Digitalisering, Hållbarhet och Internationellt perspektiv. 230 deltagare samlades från företag, organisationer och offentliga aktörer i Dalarna på Mora Parken i Mora.
Dokumentation från dagarna 2018 presenteras nedan:
Visit Sweden - Charlotta Barden Udden
Kurbits Affärsutveckling - Petra Lindberg
Pressklipp från dagen:
Video med Lottie Knutsson m fl
Radio Dalarna (36,40 in i programmet)
Under Up-to-date 2017 samlades 220 deltagare från företag, organisationer och kommuner på Romme Alpin i Borlänge. Dagarna ägnades åt att mötas, inspireras och att genom workshops arbeta fram en ny gemensam strategi för hela Dalarna mot 2030.
Mediaprofilen Lottie Knutson var en av inspirationsföreläsarna på plats som gav matnyttiga råd om både produktutveckling, produktpaketering och kommunikation. Den presentationen finns inte tillgänglig för oss men du kan följa hennes arbete på lottiesworld.com
Frida Wallén från Visit Sweden pratade om vikten av digital tillgänglighet.
Under punkten ”Fråga forskaren” som anordnades av Centrum för besöksnäringsforskning- CeTLeR, vid Högskolan Dalarna, svarade 6 forskare på frågor.
Dokumentation från dagen presenteras nedan:
Vikten av digital tillgänglighet
Visit Dalarnas grafiska profil
Under dagen fick vi även ta del av synpunkter från ett flertal personer inom besöksnäringen.
Filmklippen kan du titta på här nedan.