Helena Olmås vid Vasaloppskontrollen i Oxberg.

Träningsprofilen Helena Olmås: Naturen är mitt livselixir

När löparen, vandraren och träningsprofilen Helena Olmås från Rättvik möter naturen blir hon en bättre människa. Det är då hon varvar ner, fyller på systemet och laddar batterierna. Under de obligatoriska besöken i uppväxtens Dalarna är Vasaloppsleden, Gesundaberget och Siljansleden självklara favoriter – liksom den vidunderliga utsikten från Söderås.


Helena Olmås är född och uppvuxen i Röjeråsen utanför Rättvik, med naturen alldeles utanför husknuten.

– Där och då tänkte jag inte så mycket på det, men som vuxen boende i Stockholm inser jag vilket privilegium det var att växa upp på det sättet. Idag är naturen min rekreation, min bästa återhämtning och jag behöver en stor dos natur med jämna mellanrum för att fungera. När storstadslivet blir alltför hektiskt åker jag "hem" och laddar batterierna ordentligt.

Natur och äventyr har varit en väldigt stor del av Helenas liv, både privat och i arbetet, de senaste åren. Något som bland annat resulterat i en pilgrimsvandring genom Spanien, 300 mil till fots över Nya Zeeland och flera turer upp på Afrikas högsta berg Kilimanjaro.

– Naturen är lite av mitt livselixir och den gör mig kort och gott till en bättre människa. Det går ofta väldigt snabbt i mitt huvud och jag lever i ett ganska högt tempo. Ute i naturen kan jag varva ner på riktigt, både mentalt och fysiskt, och fylla på med energi. Den friska luften, tystnaden och allt det vackra i skog och mark får mig verkligen att växla ner och ladda om – en riktig omstart för hela systemet. Jag tänker klarare tankar, sover bättre och blir generellt på bättre humör. Som en dundermedicin!

Helena Olmås tittar ut över väg i naturen.
Helena vurmar för de nära naturupplevelserna med låg tröskel: "Du kan börja med att ta med en kompis och leta upp närmaste elljusspår eller markerad led i ditt närområde."
 

Men de äventyr som naturen bjuder på behöver inte nödvändigtvis finnas långt borta, något vi inte minst fått lära oss den här våren. Lika många och lika stora äventyr står redo alldeles runt knuten.

– Jag tror att allt handlar om att våga ta steget ut över tröskeln, det behöver inte vara så avancerat. Du kan börja med att ta med en kompis och leta upp närmaste elljusspår eller markerad led i ditt närområde. Eller en skidbacke i närheten där ni kan gå upp och ner ett par vändor. Ta med fika och upptäck hur gott det är att äta en smörgås och dricka en kopp termoskaffe utomhus när man har rört på sig. I Dalarna finns det massor med naturområden med fint uppmärkta leder, som Hemus i Mora eller Jarlstugan i Rättvik. Enkelt och nära, men fortfarande väldigt vackert.

Just naturen i området kring Siljan har något visst. Helena nämner tystnaden och de milsvida skogarna, att urskogen bara finns en kort bit bort från samhällena och vattendragen som dyker upp i skogen när man minst anar det.

– Det är något speciellt med storslagna naturvyer, oavsett om det är en vidunderlig utsikt som den från Söderås eller en blöt myr med guldgula hjortron på något av mitt och mammas hemliga bärgömmor. Det är något trolskt med våra svenska dalaskogar, något som gör mig lugn och lycklig i själen. Naturen lugnar och just det, lugnet, är något som förenar alla mina minnen från Dalarna.

Årets sommar har gjort att hon, som vanligtvis har det mesta planerat och klart långt i förväg, fått tänka om och sikta på ett mer spontant upplägg.

– Ett par turer till Dalarna blir det garanterat, förmodligen både för min favoritlöptur Oxberg–Mora och några vändor upp på toppen i Gesunda. I övrigt är jag sugen på att åka till Sälen och upptäcka nya marker, kanske även ta en tur runt Grönklitt som jag bara tidigare har upplevt vintertid. Jag skulle också vilja ta mig fram på Siljan med kajak eller kanot, det har jag aldrig testat. Det finns mycket härligt att uppleva bara man öppnar ögonen!

Bildcollage: Helena Olmås hoppar i skogen samt sitter på toppen av Gesundaberget.
En löptur i Mora med omnejd, gärna längs Vasaloppsleden, tillhör Helenas favoriter. Likaså är Gesundaberget en återkommande plats för såväl träning som avkoppling.
 

Tre tips på vandring och löpning i Siljansområdet

Vasaloppsleden

”Jag har sprungit Ultravasan 90 två gånger och även sprungit hela leden ensam över två dagar. Min mamma skjutsade mig till Berga By och på vägen lämnade vi mat och ett ombyte till mig på vandrarhemmet i Evertsberg. Jag sprang från Sälen till Evertsberg med en löparryggsäck på ryggen, sov på vandrarhemmet och sprang sedan vidare ner till Mora dagen efter. Det är en otroligt vacker och välmarkerad led och det är speciellt att vara ensam ute i en tyst skog. Jag kan verkligen rekommendera leden, antingen alla 90 kilometer eller några av dem.”

Löpning i Mora med omnejd

”Jag gillar att springa eller vandra i Hemus Skidstation, köra backpass på Gesundaberget eller springa Moralånga-rundan ute i Östnor. Att ta bussen till Vasaloppskontrollen i Oxberg för att sedan ta mig tillbaka till fots till Mora är också något jag har gjort många gånger. Klassisk mark och ett lagom långt äventyr på knappt 30 km som man med mer eller mindre lätthet gör på en dag.”

Siljansleden

”Vill man ha något längre att bita i finns det fina delar av Siljansleden. En favorit är att starta vid bygdegården i Bergkarlås, dit det går buss, vandra Daddbobägen ut till Siljansleden och sedan fortsätta via min barndomsby Röjeråsen ända till Rättvik. Sedan tar man tåg eller buss tillbaka till Mora. En otroligt fin och lite längre dagstur! Jag vandrade den ensam för ett par somrar sedan, men hade kanske önskat ha sällskap när jag passerade helt färsk björnspillning utanför Tammeråsen.”

Helena Olmås är född och uppvuxen i Rättvik och bor idag i Stockholm, där hon bland annat jobbar som projektledare, personlig tränare och löpcoach. Följ henne på Instagram @helenateodora eller på healthbyhelena.com.