Stuga i Dalarna

Hyr ut din stuga


Hjälp oss att erbjuda bra boende till Dalarnas besökare. Vi hyr ut boende till besökare året runt och är alltid intresserade av att få in nya stugor, hus, rum och lägenheter för uthyrning.


Varför hyra ut via Visit Dalarna AB?

Du kan med stort förtroende vända dig till oss med ditt boende då vi har lång erfarenhet av att administrera och hyra ut privat boende. Försäljningen kommer i första hand ske genom www.visitdalarna.se och genom Visit Dalarnas samarbetspartners. Boendet hyrs även ut genom vårt callcenter och på plats genom våra 14 Turistinformationer.  

- Vi har en säker betalning för kund och säkerställer betalningen till uthyraren.
- Kunden kan boka dygnet runt, året runt.
- Kunden ser direkt vad som är tillgängligt under vilka perioder.
- Du får automatiska mail när en gäst har bokat med information om period och vilket belopp du kommer att mottaga.
- Du sätter själv restriktioner på när kunden kan boka och hur nära inpå.
- Tilläggsförsäkring - Stugbranschens Trygghetsförsäkring via Länsförsäkringar. 
- Vi hanterar in- och utbetalningar samt av- och ombokningar. 
- Du behöver inte skatta för denna extra inkomst om den understiger 40.000 SEK.

Vad kostar det?

Det kostar ingenting att registrera sitt boende hos oss på Visit Dalarna. Vi tar endast provision på genomförda bokningar.

Vad gör ni för er provision?

  • Registrering av objektet
  • Bokning
  • Fakturering/betalning från kund
  • Bevakning av inbetalningar
  • Utbetalning av hyra
  • Annat administrativt arbete gällande objektet. 
  • Vi marknadsför objektet på vår hemsida: www.visitdalarna.se och via andra säljkanaler.

Har ni någon försäkring?

Vi tecknar en trygghetsförsäkring som är ett komplement till den egna hemförsäkringen.Du betalar inget extra för denna försäkring utan den bekostas av Visit Dalarna. 

Vilka krav har ni?

  • Objektet skall vara utrustat med WC/dusch, kök for självhushåll, bäddar av god kvalitet, rena och fräscha täcken, kuddar samt städutrustning. Allt skall vara i bra skick och trivsamt möblerat. 
  • Inför uthyrningssäsongen skall stugan "storstädas". Madrasser, täcken och kuddar skall vara tvättade och sängarna vara i gott skick. Resårmadrass eller stadig och tjock skummadrass. 
  • Köket skall vara utrustat med kastruller, stekpannor, karotter och redskap för "normal" matlagning. Det skall finnas glas och porslin för minst det antal personer som man kan ta emot. Det skall finnas plats vid köksbordet så alla kan sitta och äta samtidigt. Våra Turistinformationer tillhandahåller lämplig inventarielista. 
  • Du ansvarar for att det finns kärl for sopsortering och att det finns information om kommunens sophantering på svenska, engelska samt tyska. Våra Turistinformationer kan tillhandahålla sådan information. 
  • Städutrustning skall finnas så gästen kan städa efter sig. Det är att rekommendera att du håller med rengöringsmedel och diskmedel samt att en toarulle finns vid gästens ankomst. Extra dammsugarpåse bör finnas. 
  • Gräsklippning, snöskottning, byte av glödlampor mm ombesörjer du. Detta bör helst göras mellan uthyrningarna eller i samråd med hyresgästen. Vidare att objektet är uppvärmt när gästen kommer om väderleken så kräver. 
  • Vid uthyrning skall kylskåp, skafferi, skåp och garderober vara tomma, så hyresgästen inte behöver dela utrymmet. Du kan t ex ha ett särskilt skåp markerat med "Privat", eller med ett lås. 
  • Privata saker i badrum, på bord och hyllor bör plockas bort. Stöldbegärliga saker bör också plockas bort. Det bör vara så lättstädat som möjligt. 
  • Nyckelutlämning och städbesiktning - Våra Turistinformationer kan inte hålla uppsikt över stugan, utan det ligger på värdens ansvar. Nyckelutlämning sköts av dig eller någon av värden anlitad person. På gästens bekräftelse finns information med värdens namn och telefon och man ombeds att ringa värden i god tid före ankomsten för information om var nyckeln skall hämtas. Efter varje gästs avfärd skall värden även kolla av att stugan är ordentligt städad inför nästa gästs ankomst och vid behov städa objektet. 

Hur går det till?

1. Du anmäler ditt boende på formuläret nedan.
2. Vi kommer ta kontakt med dig och boka ett möte vid ert objekt för att besikta stuga, fotografera och skriva avtal.
3. Efter besiktning kommer vi skicka ett prisförslag utifrån våra goda erfarenheter på vad som är skäligt för just ert objekt, ni som stugägare får sedan ta ställning till uthyrningspriset.
4. Vi lägger upp ditt boende till uthyrning.

OBS! Mellan veckorna 26-32 har vi inte möjlighet att lägga upp nya stugor för uthyrning pga semestertider. Men skicka gärna in en förfrågan i formuläret nedan så kommer någon av våra administratörer ta kontakt med er efter vecka 32.