Utsikt från Rösåsens utsiktstorn

Så blev Visit Dalarnas Sommarkampanj 2020

Vi kan nu summera den på många sätt annorlunda sommaren och därmed även Visit Dalarnas Sommarkampanj 2020. Vi kan konstatera att de internationella besökarna uteblev, men att nya besökare hittade till Dalarna. Främst är det naturupplevelser som lockat, vilket sökord och mest besökta sidor på webbplatsen visitdalarna.se visar – som under kampanjperioden haft hela 1,4 miljoner sessioner. Här kan du ta del av den sammanfattade kampanjrapporten och läsa mer om de aktiviteter och insatser vi genomfört för att sätta Dalarna på kartan.


Sommarkampanjen inleddes försiktigt under mars i syfte att inspirera för ett framtida besök med fokus på natur, kultur och familjeaktiviteter. Så snart resor i landet tilläts växlade vi snabbt upp kommunikationen på den svenska marknaden. Kampanjen fick en kraftfull förstärkning via initiativet #dalarnatillsammans. Hemestertrenden har varit stark och efterfrågan på dagsutflykter stor, vilket vissa caféer och kulturbesöksmål kan intyga, särskilt under juli. Hemester var också ett centralt tema i vår kommunikation, bland annat i våra sociala medier där våra inlägg på Facebook haft 1,4 miljoner visningar och på Instagram 8,1 miljoner visningar. Tänk vad många som hört och sett Dalarna!

I vår Kampanjrapport kan du läsa mer om alla de aktiviteter, aktiveringar och insatser vi har gjort för att inspirera till besök och upplevelser i Dalarna.

Ett axplock av de resultat och aktiviteter du kan läsa mer om:

  • 1,4 miljoner sessioner på visitdalarna.se
  • 1,4 miljoner visningar på Facebook
  • 8,1 miljoner visningar på Instagram
  • 321 000 riktade utskick via nyhetsbrev
  • Sommarmagasin och på plats-tidningar
  • Influencersamarbeten
  • Pressresor
  • PR-insatser
  • Digitala stortavlor

Nu tar vi sikte på stundande vinter, där vi redan är i full gång med planering och produktion inför stundande Vinterkampanj. Tveka inte att höra av dig om du är nyfiken på vad vi har på gång.