Exempel på annonser från de olika kampanjer som Visit Dalarna genomför under 2021.

Nytt kampanjerbjudande skapar mer träffsäker marknadsföring

Under 2021 introducerar vi på Visit Dalarna ett helt nytt sätt att jobba med temaspecifika kampanjer i vår marknadsföring av Dalarna. Det ger företag och aktörer möjlighet att på ett än mer effektivt och pricksäkert sätt synas med rätt budskap till rätt besökare. Sommaren är överlag en intensiv period där vi är mycket aktiva i att kommunicera Dalarna som destination och besöksmål runt om i Sverige. Jennie Roselius är kundansvarig och berättar mer.


Berätta om det nya kampanjerbjudandet!

– Det är jättespännande och framför allt välkommet att vi kan erbjuda den här nya formen av marknadsföring för våra partners. Tidigare har vi framför allt fokuserat på en sommar- respektive vinterkampanj, men Dalarna finns ju här året runt! Så för att skapa mer flexibla kampanjer kring teman istället för säsonger blir marknadsföringen mer pricksäker. Dessutom ligger tyngdpunkten på digitala aktiviteter, vilket gör det hela än mer precist. Varje kampanj har ett uttalat syfte och mål, en specifik målgrupp och en viss kampanjperiod. Vi tar också fram en specifik aktivitetsplan där det framgår vilka aktiviteter som genomförs och när de sker. Genom att jobba så här har vi ett ännu tydligare erbjudande till våra partners företagen.

Kan du ge något exempel på några kampanjer?

– När vi jobbar med ”Smakrikt på dalavis” pratar vi specifikt om mataktörer i Taste of Dalarna och kan rikta kommunikationen mot en målgrupp som är intresserad av just det. Det ger helt enkelt mer spjutspets plus att de aktörer som går med i en kampanj får synas i ett relevant sammanhang. ”Leklust på dalavis” riktar sig, som namnet kanske antyder, mot barn och barnfamiljer. Där har flera familjevänliga anläggningar och aktörer gått med. Andra exempel är ”Flow på dalavis” för cykelaktörer, ”Weekend på dalavis” för boenden samt ”Kulturpärlor på dalavis” för just kulturaktörer.

Vilka olika kanaler jobbar ni med?

– Vi jobbar med en mix av kanaler, där en kampanjsida på hemsidan visitdalarna.se är själva navet. Här syns respektive kampanjdeltagare och vi länkar vidare till deras egna hemsidor. Utöver detta jobbar vi med till exempel nyhetsbrev, sociala medier, annonskampanjer i både egna och externa kanaler, tryckta inspirationsmagasin, influencers och ambassadörer. Vilka kanaler som ingår varierar beroende på vilken kampanj och målgrupp det handlar om.

Vad är styrkan i det här upplägget?

– En av Visit Dalarnas viktigaste uppgifter är att underlätta för Dalarna och Dalarnas besöksnäring att samverka och samarbeta med varandra. Tillsammans har vi möjlighet att göra avtryck och genom gemensamma marknadsinsatser kan vi generera mer uppmärksamhet, större intresse och i slutänden se fler personer som väljer att resa just till oss här i Dalarna. Som enskilt företag gäller ”starka tillsammans” i ännu högre grad. En gemensam kampanj av det här slaget ger större och starkare möjligheter att nå ut och synas. Med Visit Dalarna som avsändare står kampanjen på en stadig och trovärdig bas, där enbart värdet av synligheten i våra egna kanaler har ett otroligt stort värde.

Vad händer just nu?

– Sommaren är förstås en intensiv period och just nu har vi flera kampanjer som rullar. Samtidigt har vi många aktiviteter på gång som marknadsför hela Dalarna som destination och som syftar till att locka besökare. Snart drar vi till exempel igång en aktivitet där vi syns med utomhusreklam i tolv större svenska städer. Snart dyker det upp radioreklam, vi har influencersamarbeten på ingång och ett antal andra externa kanaler där vi positionerar Dalarna i semestersverige. Som alltid har vi även vårt uppskattade inspirationsmagasin, liksom klassikerna Siljan Just nu och Södra Dalarna Just nu. Det är mycket på gång helt enkelt.

Hur ser det ut framöver?

– Mot hösten planerar vi för kampanjer med fokus på till exempel höstlov och andra höstbetonade upplevelser i Dalarna. Därefter väntar en vinter som även den kommer med många möjliga kampanjupplägg. Det är bara att höra av sig till mig eller någon av mina kollegor så pratar vi vidare.

Jennie Roselius på Visit Dalarna arbetar med ett antal olika kampanjer för att marknadsföra Dalarna.
Jennie Roselius är kundansvarig på Visit Dalarna och arbetar med ett antal olika kampanjer för att marknadsföra Dalarna.

Vill du veta mer?

Ta kontakt med någon av våra kundansvariga: