Gärdesgård och röda trähus längs en byväg.

Optimistiskt på internationell marknad

Allt tyder på att resandet kommer igång ordentligt i takt med att restriktionerna lättar. Det gäller även på den internationella marknaden, där det börjar röra på sig alltmer. Det ser ljust ut inför sommaren, inte minst för Sverige och Dalarna som har två högst eftertraktade saker att locka med: natur och utrymme. Intresset är stort, både från resenärer, press och media. Här följer en uppdatering om hur Visit Dalarna arbetar mot de internationella målgrupperna.


PR och kommunikation

  • Vi ser optimistiskt på sommaren, framför allt då Sverige och Dalarna har det som efterfrågas just nu på en internationell marknad: natur och utrymme.
  • Vi ser ett stort intresse för vinterresor till Sverige från internationella medier, exempelvis från Nederländerna, Tyskland, Frankrike och Danmark. Efterfrågan handlar framför allt om vintriga outdoorupplevelser, långfärdsskridskor, längdåkning och att komma ’back to nature’.
  • Den nya flygförbindelsen mellan Groningen i Nederländerna och Sälen har ökat intresset för vintersport med alpin skidåkning ytterligare. Flera pressbesök från Nederländerna som flyger till Sälen och har ett program i Sälenfjällen.
  • Även flygen från olika destinationer i Danmark till Sälen får spridning i media. Där har vi även varit värdar för en gruppressresa till Idre Himmelfjäll.
  • Vi ser ett internationellt intresse i Vasaloppet. Till exempel ska en tysk frilansjournalist åka Vasaloppet och följa evenemanget på plats. Ett nederländskt tv-team för programmet "3 op Reis" ska följa Öppet Spår och själva åka längdskidor.

Travel Trade

  • Vi ser även ett ökat intresse för Dalarna från researrangörsledet och vi börjar återigen få förfrågningar om visningsresor från researrangörer.
  • Det är såväl befintliga som nya researrangörer som efterfrågar natur-, kultur- och matupplevelser för alla säsonger. Det finns också ett intresse för "Swedish lifestyle" och transformativa upplevelser.
  • Tillsammans med Visit Sweden planerar vi att genomföra Swedish Workshop i Falun den 18-19 maj. Swedish Workshop är en mötes- och marknadsplats mellan svensk besöksnäring och utländska researrangörer. Syftet är att skapa och utveckla nya kontakter som ska resultera i långsiktiga samarbeten och generera affärer. Som deltagande företag eller destination får du ett utmärkt tillfälle att knyta nya kontakter och presentera ditt erbjudande för deltagande researrangörer. I samband med eventet bjuder vi in researrangörerna till olika visningsresor, så kallade pre and post tours, så de kan uppleva så mycket av Dalarna som möjligt när de är här.

Inför sommaren

  • En kampanj i sociala medier riktad mot Nederländerna är live just nu. Fokus ligger på naturupplevelser för familjer. Där är också flera mediesamarbeten på gång, där vi nu aktiverar innehåll från tidigare pressbesök
  • Vi planerar att jobba med PR i Danmark, UK samt Tyskland och Nederländerna i sommar. Här ligger fokus på outdoorupplevelser, både "soft adventure" och mer äventyrlig och kultur.
  • Vi ser att reseintresset är igång igen och det kommer hela tiden fler förfrågningar från press/media om möjliga samarbeten.

Vill du veta mer?

Tatjana Summermatter, projektledare internationalisering
tatjana.summermatter@visitdalarna.se

Mariek Nanninga, ansvarig Internationell kommunikation
mariek.nanninga@visitdalarna.se

---

Mer kunskap och information om Sverigemarknadsföring och om den internationella resenären finns i Visit Swedens kunskapsbank