Vy över sjö

Anna och Andreas nya affärsutvecklare

I takt med att Dalarna blir en allt mer uppskattad destination, ställer det också nya krav på att ytterligare utveckla och stärka vår besöksnäring. Affärsutveckling är en stor och viktig del av Visit Dalarnas arbete, där vi ständigt arbetar för att bidra med spetskompetens i vårt stöd till regionens företag. Därför är vi nu otroligt glada över att kunna presentera två nya medarbetare som nyligen anslutit vårt team och som kommer att kunna bidra med just sådan kompetens inom två specifika områden där vi ser stor utvecklingspotential. Säg hej till Anna Frosch och Andreas Hermansson.


Hej Anna Frosch!

Anna kommer att jobba som affärsutvecklare i och gentemot de norra delarna av regionen, där hennes mångåriga erfarenhet av såväl egenföretagande som inom servicebranschen skapar en unik profil som ger möjligheten att ytterligare utveckla Dalarnas redan starka erbjudande.

Hej och välkommen Anna! Du har både haft eget företag och varit anställd. Vad i den kombinationen tar du med dig in i din nya roll på Visit Dalarna?

– Jag tar med mig förståelsen av att vara påkopplad hela tiden som egen företagare och att man ska kunna lite om allt, där leverans till kund alltid står i fokus. Som anställd har jag med mig perspektivet av hur jag vill att det ska kännas att gå till jobbet, att företaget jag jobbar på och representerar ska kännas rätt för mig, något jag upplever att många med mig har börjat prioritera högre än tidigare vid val av nytt jobb och arbetsgivare. 

Du har stor erfarenhet av HR och personalfrågor. Hur ser du på ”omställningen” till affärsutvecklare?

– I min värld är det inte en jättestor omställning eftersom HR-arbete handlar om att utveckla och förbättra i organisationer både för den anställde, men även för företaget det vill säga arbetsgivaren.

Du kommer att fokusera på norra Dalarna, vad kan besöksnäringsföretagen i området förvänta sig?

– Jag älskar den här delen av Dalarna! Jag bor i Äppelbo, har bott i Malung och min morfar var från Älvdalen. Men det kommer inte att höras på dialekten, då jag är född och uppvuxen i Karlshamn i Blekinge. Företagarna kan förvänta sig en lokal förankring, vilket också är en utmaning då det är stora ytor att röra sig på. Men jag hoppas vi kan hitta varandra genom en kombination av fysiska och digitala möten. Det går faktiskt väldigt bra att ta en fika över Teams eller Skype också och man kan med dagens teknik få se sig om ändå. Samtidigt gillar jag ju det fysiska mötet, så jag hoppas många har tid att träffa mig framöver.

Vad kommer du sätta tänderna i först?

– Jag har redan börjat och har bland annat genomfört besök hos våra samarbetskommuner och även hunnit med att genomföra rådgivning till privatpersoner som är på gång att starta verksamhet inom besöksnäring med kringaktiviteter. Jag har också genomfört behovsanalys hos en aktör inom bygdespel.  Vi är även precis i startgroparna med en fokusgrupp inom besöksnäring i Vansbro kommun. Den kommer förhoppningsvis se dagsljuset redan under oktober månad.

Porträttbild på Anna Frosch och Andreas Hermansson
Anna Frosch är ny affärsutvecklare med ansvar för de norra delarna av Dalarna och Andreas Hermansson är ny affärsutvecklare med fokus på outdoor.
 

Hej Andreas Hermansson!

Dalarna tar en allt starkare position som outdoor-destination med våra många möjligheter till upplevelser utomhus. Därför är vi glada att kunna välkomna Andreas Hermansson som projektanställd affärsutvecklare hos oss, där hans fokus blir just att ytterligare stärka och utveckla Dalarnas outdoorerbjudande. Att Andreas valt att ansluta Visit Dalarnas team är något vi är extra glada över, då hans bakgrund och erfarenheter av såväl turism- som friluftsbranschen blir en stor tillgång för oss alla.

Hej och välkommen Andreas! Du har tidigare hängt mycket i norra Sverige där du varit med och lagt grunden för framgångsrika verksamheter på både ICEHOTEL och Lapland Resort. Vilka är de främsta erfarenheterna du tar med dig därifrån till jobbet på Visit Dalarna?

– Tack så mycket för förtroendet får jag börja med att säga. Det främsta jag tar med mig söderut till Dalarna är förmågan att gräva där man står. Att kunna se en plats egenskaper och möjligheter att omvandla dem till hållbara produkter eller verksamheter. Förutom kulturen, hantverkstraditionerna, maten och alla fantastiska idrottsarrangemang är ju tillgången till naturen en av Dalarnas främsta egenskaper. Här finns otroliga möjligheter till ett brett friluftsliv och då möjligheter till att skapa och sälja outdoor-produkter som lämpar sig både för den svenska som den internationella marknaden.

I Lappland jobbade du mycket med att locka den här internationella marknaden till den svenska naturen?

– Ja absolut, och något jag pratade mycket om när jag både jobbade som Travel Trade-ansvarig på ICEHOTEL och som säljchef för Lapland Resorts var ju den svenska livsstilen, som för många är otroligt exotisk. Sommarstugor, fika, plocka bär i skogen, grilla korv över öppen eld, kokkaffe, bada bastu och åka längdskidor är ju något alldeles självklart för många av oss, men extremt exotiskt för någon som bor i Amsterdam, New York eller Tokyo. För den delen också för många storstadsbor i Sverige som gärna vill ladda batteriet i naturen för att ha kraft att hantera vardagen i storstadens sus och dus. Så här finns ett stort utrymme för Dalarna att skapa produkter som fångar den svenska livsstilen. 

Vad skulle du säga är styrkan och uniciteten med de outdoormöjligheter som finns i Dalarna?

– Den stora bredden och möjligheterna att kombinera outdoor-upplevelser med kultur, mat och dryck. Här finns oändliga möjligheter till nya produkter, som till exempel att vandra mellan gårdsbutiker och bryggerier och samtidigt få ta del av bygdens kultur och historia med en guide. Dessutom är det få andra platser i Sverige, om inte i världen, där människorna som bor här är så välkomnade, stolta och trevliga.   

Vad kommer du sätta tänderna i först? Vad kan Dalarnas företagare vänta sig av dig?

– Nu efter en gedigen introduktion ser jag mycket fram emot att komma ut och träffa Visit Dalarnas samarbetspartners – besöksnäringens företag. Jag vill hjälpa så många som möjligt att produktutveckla och anpassa sina produkter mot både internationell och nationell marknad, och med det vara bättre rustade och hållbara för framtiden och samtidigt göra mer lönsamma affärer.

Några avslutande ord?

– Våga sticka ut och gärna vara annorlunda. Resandet i Sverige och världen förändras väldigt snabbt just nu och Sverige står sig högt i kurs som en plats som många vill besöka för att ta del av vår natur, livsstil och hållbarhetsarbete – som handlar lika mycket om miljöfrågor som sociala frågor. Många länder ser upp till oss och vill gärna veta och lära sig mer om Sverige. Det här ska de självklart göra i Dalarna, där de kan få allt det bästa Sverige har att erbjuda. Avslutningsvis vill jag också säga att jag är otroligt stolt och glad över att få vara en del av Visit Dalarna och det fantastiska arbete som genomförs, och att få vara med på resan mot att bli norra Europas ledande och mest attraktiva destination. Så jäkla coolt!