Tysklands kunskapsdag

Kunskapsdag Tyskland


Den 13 maj genomfördes en kunskapsdag om den tyska marknaden på Green Hotell i Tällberg. Ett 50-tal deltagare lyssnade när Visit Dalarna berättade om sitt internationella arbete med inriktning på de tysktalande länderna. 


Därefter berättade Ninnan Stenmark Åhlén från Visit Sweden Tyskland, med mycket humor, om den tyska besökarens beteende, önskemål och preferenser. 

Alfred Becker från den tyska researrangören Zonista berättade om deras verksamhet och vad man som företag ska tänka på om man vill arbeta med researrangörer. Det fanns ett stort intresse från deltagarna att vid lunchen prata med Alfred för att sälja in sina produkter och få fler tips.

Aktörer från Dalarna, Marie Backlund från Backlunds Boende i Vikarbyn och Andrea Friebe från Björn & Vildmark i Orsa gav inspiration till hur man kan göra för att nå den tyska marknaden. Bland annat genom att ha en hemsida med information på tyska, ta emot tyska journalister och influencers samt åka på mässor i Tyskland för att träffa researrangörer och hitta samarbeten.

Petra Lindberg från Kurbits berättade om Kurbits Export som är ett affärsutvecklingsprogram inriktat på att arbeta mot utländska besökare. I höst genomförs två Kurbits Export där deltagarna i grupp med en processledare får verktyg för att arbete mot internationella marknader.

Eftermiddagens pass genomfördes av Holger Sigmund och Alexander Fritschi från Tourismus Partner som förklarade betydelsen av gästrecensioner, psykologin bakom och hur man som företag bäst bemöter recensionerna. De berättade om flera recensionsportaler, men i synnerhet om HolidayCheck som är den portalen man använder mest i de tysktalande länderna. 

Vill du arbeta på den tyska marknaden ta gärna kontakt med vår Internationella säljare Tajana Summermatter 
Mail: tatjana.summermatter@visitdalarna.se

Här nedan finns alla presentationer från dagen, filminspelning från förmiddagen samt annat material: