Idre Girllmys

Visit Dalarnas vinterkampanj
Sverige 2019-2020


Visit Dalarna arbetar löpande med att väcka intresse och öka kännedomen kring Dalarna som ett attraktivt besöksmål hos utvalda målgrupper. Året delas in i ett antal kampanjer för att avgränsa säsong, teman och målgrupper. 


Vi väljer budskap och kommunikationskanaler med stor omsorg för att de målgrupper vi vill kommunicera med ska känna att innehållet är relevant för just dem. Därmed finns det stor sannolikhet att du endast nås av en del av innehållet i den kommunikation Visit Dalarna skapar. Vi vill inspirera, kittla igång reslusten och beröra människor med spännande berättelser. Vi vill också vägleda och skapa förutsättningar för köpbeslut. Väl på plats i Dalarna vill vi uppmuntra till spridning av upplevelsen till andra. 

Mål
Långsiktigt ska Visit Dalarnas kampanjer leda till ökad turismomsättning i Dalarna, stärka varumärket Dalarna som besöksmål och positionera Dalarna inom respektive kampanjtema. På kort sikt ska kampanjerna driva trafik till visitdalarna.se där mer inspirerande läsning och i vissa fall möjlighet till bokning finns. I alla samarbeten ser vi till att länkning till visitdalarna.se är möjlig. Vi mäter och följer upp alla trafik i syfte att utvärdera och optimera för bästa möjliga spridning i relation till investerad krona.

Målgrupper
Primärt talar vi till potentiella och befintliga besökare från Mälardalen. Med anledning av den stora ”hemester”-trenden satsar vi även på att inspirera boende i Dalarna att utforska sin omgivning. 

I huvudsak arbetar vi med tre målgrupper: 
- Aktiva nyfikna par som reser utan barn
Köpstarka och medvetna konsumenter som har ett stort intresse för kultur- och matupplevelser samt att hålla igång med stärkande vinteraktiviteter som längdskidåkning och skridskoåkning. 

- Aktiva barnfamiljer
Köpstarka och medvetna konsumenter som både söker äventyr och avkoppling. Vill gärna göra saker tillsammans och provar gärna nya saker, som till exempel en tur med hundspann under pausen från skidåkningen. 

- Träningsresenärer
Köpstarka och målmedvetna i alla åldrar. Reser till Dalarna i syfte att träna inför eller för att delta i någon tävling eller aktivitet kopplat till hälsa och fysisk rörelse, framförallt Vasaloppet. 

Ambassadörskap
Vi vill att andra ska prata om Dalarna. Genom att samarbeta med influencers, resebloggare och lokala profiler får vi värdefulla vittnesskildringar och budskapet, att Dalarna är ett spännande besöksmål, sprids till ambassadörernas följare. Här kan du se ett exempel på samarbete vi genomfört i vinter med profilen Sofia Wood som tillsammans med Elsa Billgren besökte Dala-Floda en vacker decemberdag. Läs här

Vi arbetar även aktivt med att återpublicera andras bilder från Instagram (efter att vi frågat ägaren om tillåtelse) både på vårt eget Instagramkonto och som bildspel på utvalda sidor på visitdalarna.se. Vi uppmanar till användning av #visitdalarna på Instagram för att vi ska få möjligheten att upptäcka härliga bilder från Dalarna. 

Sociala kanaler
Genom betald räckvidd i sociala kanaler arbetar vi för att utöka våra önskade målgrupper och hitta nya kunder. Vi använder också sociala kanaler för att rikta budskap till potentiella kunder som besökt visitdalarna.se men som ännu inte genomfört någon bokning, så kallad retargeting. Följ oss gärna på Instagram @visitdalarnasweden och Facebook @visitdalarna

Redaktionellt material
Vi producerar kontinuerligt redaktionellt innehåll. Vissa artiklar hamnar i printmagasin men de allra flesta hamnar på webben under utvalda teman där de passar in. Här kan du läsa ett exempel som riktar sig till barnfamiljer. Besökarna på visitdalarna.se stannar allt längre och ges möjligheten att skapa sig en tydligare bild av resmålet eller aktiviteten. I anslutning till den redaktionella artikeln placerar vi dessutom bokningsbara paket som i möjligaste mån är relevanta för artikelns innehåll. För att matcha rätt person med rätt artikel tematiserar vi utskick av nyhetsbrev och inlägg i sociala kanaler som stämmer överens med innehållet och lockar på sätt till fortsatt läsning. Vi sprider också inspirerande läsning via bland annat expressen.se och dn.se, vilket genererat bra trafik till visitdalarna.se.

Inspirationsmagasin
I vinterns inspirationsmagasin har vi porträtterat spännande profiler som får berätta om sin relation till Dalarna. Magasinet sprids på tågavgångar med SJ från Stockholm under december, som bilaga till prenumeranter av tidningen Amelia i Mälardalen, som beställningsex via sverigeturisten.se, på Cityterminalen i Stockholm samt på samtliga turistinformationer i Dalarna. Magasinet sprids även digitalt på visitdalarna.se samt via sociala medier och nyhetsbrev till Visit Dalarnas slutkunder. Läs magasinet här 

Vi önskar tacka alla partners som valt att köpa exponering i vinterns kampanj. Tillsammans kan vi nå bredare och få räckvidd som gör skillnad.