Evenemang.

Biljettförsäljning


Har du ett evenemang på gång som du vill sälja biljetter till? Låt oss hjälpa dig att sälja dem i vårt biljettsystem. Där får du samtidigt tillgång till ett stort antal kunder via våra kanaler.


Maximera din biljettförsäljning tillsammans med Visit Dalarna och Nortic

Biljettförsäljningen ska vara enkel och effektiv, så du och dina kunder kan fokusera på det som är viktigt -upplevelsen! Visit Dalarna har ett samarbete med Nortics biljettsystem som är enkelt att använda och det går snabbt att komma igång. Med smarta funktioner och ett logiskt flöde kan stora som små arrangörer effektivisera sin biljettförsäljning! Systemet möjliggör biljettförsäljning på egen hemsida och visitdalarna.se samt att det finns möjlighet till egen biljettkassa där du kan sälja biljetter till dina kunder via telefon.

Hur går det till?

Vi på Visit Dalarna hjälper dig hela vägen från uppstart tills dess att försäljningen är igång. Du får även en utbildning så att du enkelt kan hantera och sälja ert evenemang. Självklart får du även tillgång till systemet så att ni kan skapa flera evenemang. 

Idag bokas över 50% av biljetterna i mobilen, köpflödet är helt mobilanpassat

100% mobilanpassat: lika enkelt att köpa biljetterna i mobilen som via datorn. Ett av marknadens smidigaste och tryggaste köpflöden utan krångliga registreringar.

Smidiga biljettleveranser: Biljetterna levereras via SMS direkt till mobilen eller mail (vid onlinebokning).

80% av alla digitala köp börjar med en sökning på Google: Vi vet att det är viktigt att synas på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Idag är Google är den största biljettportalen och det är dit kunderna vänder sig för att hitta biljetter till nya upplevelser. Här hittar dina kunder alla dina evenemang genom en snabb sökning på Google!

Numrerat som onumrerat. Stor som liten arena.

Oavsett hur ditt evenemang ser ut ska det vara enkelt för dina kunder att köpa biljetter. Varje klick räknas och för oss är det viktigt att biljettförsäljningen blir den bästa möjliga starten på ditt evenemang.

Numrerad platsbokning: Lättöverskådlig arenalayout där biljettkunderna enkelt väljer de platser som passar dem.

Onumrerad bokning: Det blir enkelt för dina kunder att hitta och välja rätt datum, spelplats och priskategori.

Enklare betalningar: Vi använder Nortic Livepayments via Klarna.

Priskategori: Prissätt dina biljetter, genom biljettkategori eller per sektion.

Kampanjverktyg: Skicka ut en kampanjkod eller erbjud dina kunder abonnemang och årskort för dina evenemang!

Tillval: Ett enkelt sätt för dina biljettköpare att köpa fler produkter och tjänster av dig, allt i samma order.

Smidiga insläpp med mobilen: Med insläppsappen Nortic Admit läser du snabbt av QR-koderna på kundernas biljetter med en eller flera mobila enheter. Säg hejdå till krångliga entrésystem!

Appstore    Google Play

 

Vilka kostnader innebär det?

Uppläggningsavgift
För partners till Visit Dalarna (medlem i Dalarnas besöksnäring ek. för.) är uppläggningsavgiften 0:-

För icke partners tillkommer en uppläggnings och implementationsavgift på 500:- exkl moms. Detta är en engångsavgift och är inte beroende på hur många evenemang ni önskar lägga upp. 
 

Visit Dalarna AB erhåller serviceavgift exkl. moms enligt tabell:

Försäljningskanal Pris per biljett
Egen kassa (betald kontant) 12,5 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris <100 kr 15 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris 101 -600 kr 20 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris 601 -1200 kr 25 kr
Internet/Klarna in store vid biljettpris >1201 kr 2% + 10 kr
   
Fribiljetter egen kassa 2,5 kr
Fribiljetter internet 5 kr
   
Försäljning via ombud (avtals skrivs mellan ombud & arrangör) + 24 kr på ovan priser

 

 


Vill du veta mer om hur det går till? Fyll i kontaktformuläret nedan så kommer en av våra medarbetare att ta kontakt med dig!


 

Vilken marknadsföring ingår?

Genom Turistinformationerna får du som arrangör:

  • Tillgång till försäljning via 9 Turistinformationer i Ludvika, Gagnef, Falun, Borlänge, Leksand, Mora, Rättvik, Avesta, och Idre, med personlig service över disk, mejl, chatt och via telefon samt försäljning online på www.visitdalarna.se.
  • Utan extra kostnad möjlighet att erbjuda kunden print@homebiljett. Det även för kunder som önskar betala sin biljett via callcenter för att sen få den skickad via mejl.
  • Evenemanget marknadsfört med bild och text på www.visitdalarna.se.
  • De evenemang vi säljer biljetter till lyfter vi i vårt egna nyhetsbrev med ca. 40.000 mottagare. 
  • Möjlighet att få försäljningsstatistik mailad enligt önskemål.
  • Redovisning och utbetalning efter avslutat evenemang enligt avtal.
  • Möjlighet att få bokningsslinga att lägga på egna hemsidor.
  • Visit Dalarna AB erbjuder ytterligare marknadsföring av ert evenemang via digitala- och printannonser främst i Visit Dalarna AB:s egna kanaler och publikationer. På de orter där Visit Dalarna AB har en evenemangstidning lyfter vi de evenemang vi säljer biljetter till på en samlad annonsyta i passande nummer.
  • Om Du som arrangör väljer att kunden ska kunna få print@homebiljett har du vid behov möjlighet att hyra scanner från oss. Pris: 750:-/scanner exkl. moms. Vid evenemang under flera dagar tillkommer en kostnad på 25:-/dag exkl. moms. Scannern hämtas och lämnas på turistbyrån i samband med evenemanget efter avtalad tid.

    Vi önskar få bild och informationstext mailad för marknadsföring i vår printannonsering och våra digitala kanaler. 
    Bildformat: Högupplösta bilder (ca 2 MB, 1350 pixlar/bildpunkter bred). Bilderna ska sparas i jpeg-format och får inte innehålla text.
    Bilderna mailas till: kalendern@visitdalarna.se
     
    Ni som arrangör ansvarar för att det är helt godkänt av fotografen att vi får använda bilderna utan kostnad.
    Vi ansvarar inte för ej friköpta bilder.

    Vid större evenemang kommer vi eventuellt att paketera evenemangsbiljetter tillsammans med t. ex. boende och mat med andra aktörer i området, och marknadsföra detta och ge kunden möjlighet att boka detta på våra hemsidor.