Road cykling från Sälen By

Från centrala Sälen når du fin cykling i alla riktningar, i Sälen by hittar landsvägscykling på nästintill bilfria vägar i helt underbar fjällmiljö. De flesta lederna i Sälen by har flexibla start- & målpunkter, vilket gör att du kan starta i vilken ände du vill.

Röd Tour de Rörbäcksnäs, 85 km

Typ av cykel: Road
Underlag: Asfalt
Karaktär: Lättcyklad led i fin natur med krävande klättring
Beskrivning: Vägcykling genom fin natur i fjällmilljö och med många höjdpunkter att klättra. Denna tur går runt den södra delen av Sälenfjällen. Vi vågar nog påstå att detta är en riktigt bra tur med landsvägscykling. Förslagsvis startar du i Sälen by, kör sedan söderut mot rondellen, kör sedan över Västerdalälven och söder upp på västrasidan älven mot Transtrand. Efter Transtrand fortsätter du på västra sidan mot Hammarsbyn, denna sträcka är relativt platt med några få undantag. Sträckan går i skog med utsikt över Västerdalälven. I hammarsbyn viker du av västerut mot Rörbäcksnäs, nu blir det uppför i några kilometer.
I Rörbäcksnäs finns det både Restaurnag och mataffär. Touren går sedan vidare mot fjället, norrut från Rörbäcksnäs i några kilometer, sen höger i korsningen mot Sälen och Sälenfjällen. Vägen mot Hundfjället slingrar sig genom tallskog och kalhyggen, du passerar avtagsvägen mot Stöten och fortsätter förbi Hundfjället och Tandådalen. Nu är du på fjället och kör vidare mot Högfjällshotellet och sedan bär det iväg nerför, förbi Lindvallen och 4 km senare är du framme i Sälen by där du startade.

Röd Giro di Stöten, 85 km

Typ av cykel: Road
Underlag: Asfalt
Karaktär: Lättcyklad led i fin natur med krävande klättring
Beskrivning: Även denna tur föreslår vi att starten blir i Sälen by , Giro di Stöten går sedan vidare norrut på Östrasidan av Västerdalälven mot Fulunäs . På vägen till Fulunäs passerar man bla Osanden och Högstrand. Sväng västerut mot Norska gränsen vid Fulunäs, och sväng vänster i korsningen vid Stöten camping. Passera Görälven och sväng sedan höger mot Sälen. Efter drygt en mil så kommer du till en korsning där du tar vänster och kör vidare mot Hundfjället, Tandådalen, Högfjället, Lindvallen och snart är du tillbaka i Sälens by. Naturen varierar verkligen på denna runda med allt från skog till fjäll och med fin utsikt över Sälenfjällen.