Kompositören Hugo Alfvéns hem Alfvéngården i byn Tibble i Leksand.

En musikgigant i grannbyn

De flesta av oss har någon gång hört hans klassiska verk. Ändå är aha-upplevelsen ett faktum för många som besöker Alfvéngården i Leksand. Här kliver du rakt in i kompositören Hugo Alfvéns universum, in i huset där en av den svenska musikvärldens stora giganter levde och verkade.


Ett stenkast från centrala Leksand ligger den lilla byn Tibble. Här trängs de timrade faluröda husen längs slingrande byvägen. Blånande berg, gröna skogar och kohagar ramar in landskapet. Det är Dalarna i ett nötskal. Inte undra på att en av Sveriges nationalkompositörer, Hugo Alfvén, valde att bosätta sig här, med sin nationalromantiska inspirationskälla direkt utanför dörren.

– Han föds i Stockholm 1872 och så småningom kommer han till Säter för en fiolkurs. Då förälskar han sig i Dalarna och dras med i den tidens våg av konstnärer som hyllar ljuset och stämningen i Dalarna, berättar Zanna Brodin, intendent på Alfvéngården.

Den stora gärningen ligger i musiken och han räknas som en av landets klassiska kompositörer, jämte andra som Stenhammar och Pettersson-Berger. Han hade även en fot i dirigerandet och var under lång tid anställd i Uppsala, som Director Musices och sedan dirigent åt Orphei Drängar.

Besök på vinst och förlust

Med tiden kommer Hugo Alfvén alltså betraktas som en ikon i musikersverige. Än idag lever hans verk vidare och säg den som inte har nynnat med i tonerna till ”Uti vår hage”, ”Och jungfrun hon går i ringen”, ”Dalarapsodi” och ”Festspel”.

– Inom musikvärlden är han en etablerad gigant. Sen har man missat det ibland i Dalarna, att han faktiskt bodde här. Alla som kommer hit till gården känner igen musiken även om man kanske inte vet att det är just Alfvén som står bakom. Musiken är ofta lättlyssnad och skön att ha med sig. Just att han plockar upp så många svenska melodier, utgick från svensk folkmusik som han sedan komponerade vidare på skapar en återkommande igenkänningsfaktor, resonerar Zanna.

Till gården i Tibble lockas förstås de musiker och körsångare som är välbekanta med Alfvén, som är intresserade av att se och lära sig mer. Andra besökare vet inte riktigt vad som väntar.

– Det finns besökare som kommer hit på vinst och förlust, som aldrig hört talas om honom. De får med sig en bit kulturhistoria när de går härifrån. Det är kul att se när det går upp ett ljus: Aha, är det han!

Hemma hos-konserter

Alfvén testamenterade gården att bli minnesgård över honom själv efter sin död 1960. Kanske säger det också något om hans självbild.

– Alfvén levde livets glada dagar, reste och gjorde sig stora framgångar som dirigent och musiker. Han var på ett sätt stereotypen av en konstnär, hade dålig koll på ekonomin, var ökänd som kvinnokarl och festprisse. Samtidigt var han karismatisk och kunde engagera många runtomkring sig. Men nog tyckte han väldigt mycket om sig själv, konstaterar Zanna.

Sommartid öppnar gården upp för guidade visningar och grupper kan boka besök året runt. På somrarna fylls dessutom gården av extra mycket musik, till exempel tack vare de uppskattade kammarmusikkonserterna som hålls både ute och inne.

– Inomhusarrangemangen ger verkligen känslan av de så kallade in House Concerts som är populära ute i Europa. Det är ganska litet och trångt, men samtidigt får man känslan av att komma hem till folk. Här kommer man verkligen hem till Hugo Alfvén, sitter i hans vardagsrum och musiken spelas på hans flygel. Det blir väldigt intimt, exklusivt och udda. Det är ju något helt annat än en traditionell konsertlokal.

Hugo Alfvéns piano, på Alfvéngården i Leksand.

Publik i trädgården under en konsert på Alfvéngården.

Stort 150-årsfirande

I år är det dessutom jubileumsår och Zanna förbereder nu för fullt för 150-årsfirandet av Alfvéns födelse.

– Startskottet går 1 maj med tårta och körsång i trädgården. Sedan följer olika evenemang och konserter, kör- och bokkvällar under hela säsongen. Den 2 juli är det Stora Alfvéndagen, då vi ger vår stora konsert som brukar dra hundratals besökare. I år kommer en ensemble från manskören Orphei Drängar upp och sjunger tillsammans med solister.

Allt sker med målet att bevara Hugo Alfvéns liv och verk. För det är bara att konstatera att han framför allt är känd bland körer och en äldre generation musiklyssnare.

– Vi vill gärna att fler yngre ska få upptäcka honom. Också att Leksandsborna själva får upp ögonen för att det fanns en historisk person här i grannhuset.

Men har Alfvén något att säga oss än idag? För Zanna är det självklara svaret ja.

– Han visste att ta vara på det som finns runtomkring och inspireras av det som finns närmast en. Han vävde in naturen, kulturen och den svenska musiken han hörde från människorna han mötte. Han var verkligen en levnadskonstnär.

Om Hugo Alfvén och Alfvéngården

  • Född 1872, död 1960.

  • Kompositör, dirigent och konstnär.

  • Spelade piano som ung, men övergick snart till fiol som blev hans huvudinstrument.

  • Genombrottet som kompositör kom 1899 med hans andra symfoni.

  • Välkända verk är ”Uti vår hage”, ”Och jungfrun hon går i ringen”, ”Midsommarvaka” ”Dalarapsodi” och ”Festspel”.

  • Kom till Leksand 1904 och spenderade mycket tid här, men den permanenta flytten gick efter pensioneringen 1939.

  • Gården i Tibble stod klar som bostad 1945 och öppnades för allmänheten 1962.

Läs mer om gården, sommarens program och Hugo Alfvén på Alfvéngårdens hemsida.

Porträttbild av Hugo Alfvén.