Dalahästens historia

Vi har en världskändis i Dalarna. En kändis som tycks fungera i alla sammanhang och alltid tycks vara lika uppskattad. Vi pratar förstås om dalahästen, för många en ursymbol för Sverige.

Nu är det över 70 år sedan som dalahästen fick sitt stora genombrott, detta i samband med världsutställningen i New York 1939. Idén att placera en gigantisk dalahäst utanför den svenska paviljongen blev en succé. Året efter utställningen tillverkades ungefär 20 000 dalahästar för att skeppas över till New York och Amerika, en imponerande mängd på den tiden. Idag är dalahästen ett varumärke vars igenkänning i Sverige kan mäta sig med Volvo och Ikea.

Om vi gräver lite i dalahästens historia och ursprung finner vi ett flera tusen år långt kärleksförhållande.

Hästar och människor har nästan alltid levt sida vid sida i symbios och ömsesidig respekt. Till Sverige kom hästen för cirka 4 000 år sedan, och kom snabbt att bli en symbol för styrka, trofasthet, vishet, mod och värdighet.

Hästen blev också en symbol för mystik, eller som i den nordiska mytologin där hästen till och med hörde till det gudomliga.

Långt senare i historien, på 1600 – 1700-talen, föddes föregångaren till vår tids dalahäst. I timmerkojor i skogen brukade skogsarbetare ägna lediga stunder åt att tälja leksaker till väntande barn hemma i byn. Och att det var hästen som blev favoritobjekt var kanske inte så konstigt, även under denna tidsepok var hästen en ovärderlig vän, inte minst i skogen där den fick dra tunga lass i skogen eller på åkrarna.

Hästen fungerade också som transportmedel när familjen skulle till kyrkan eller marknaden. Under 1800-talet dök det upp dalahästar med mönster, från att tidigare varit omålade. Inspirationen kom från de blommönster, kurbits, som vid denna tid blev allt mer förekommande, bland annat på möbler och innerväggar. Hästarna, med eller utan mönster, fick sedan spridning i Sverige tack vare arbetsvandringar – folk gick långa sträckor för att hitta ett arbete – eller av kringvandrande försäljare, som med dalahästen som betalningsmedel kunde köpa sig mat och husrum för natten.

Även om hästen fanns att köpa i byar runt Mora redan på 1800-talet, så var det först på 1900-talet som den täljda hästen gick från att vara en leksak och mindre nyttopryl till att upphöjas till turistsouvenir och genuint hantverk. Även om hästen idag är fabrikstillverkad med standardiserade dekorer blir man förvånad hur mycket hantverk som ändå läggs ner på varje häst. Varje häst, som målas för hand, blir unik.